Föreläsning: Kartläggningsinstrument för barns språkförmåga
I tisdags förmiddag var det återigen dags för en föreläsning med Ann-Katrin Svensson. Det var en givande föreläsning där olika metoder för att synliggöra barnens språkförmåga togs upp.
TRAS (Tidig registrering av språkutveckling) var en av kartläggningsintrumenten som vi fick ta del av under förmiddagen. Ann-Katrin förklarade att "TRAS (Tidig registrering av språkutveckling) är ett observationsmaterial som fokuserar på kommunikation ur en vid vinkel". I TRAS observeras samspel, kommunikation, uppmärksamhet, språkförståelse, språklig medvetenhet, uttal, ordproduktion, meningsbyggnad.
Jag har tidigare inte varit i kontakt med denna metod, bortsett från att det har nämnts vid några få tillfällen på Högskolan. Utifrån de få tillfällena har jag fått en relativt negativ bild av TRAS, eftersom att det framkom utifrån mina kurskamraters erfarenheter att det används för att peka ut enskilda individer och inte för att utveckla verksamheten, som det faktiskt är till för. Efter föreläsningen med Ann-Katrin har jag dock ändrat uppfattning och precis som hon sa är det ett bra kartläggningsintrument om det används på rätt sätt, det vill säga att utveckla och förbättra verksamheten.
TRAS (Tidig registrering av språkutveckling) var en av kartläggningsintrumenten som vi fick ta del av under förmiddagen. Ann-Katrin förklarade att "TRAS (Tidig registrering av språkutveckling) är ett observationsmaterial som fokuserar på kommunikation ur en vid vinkel". I TRAS observeras samspel, kommunikation, uppmärksamhet, språkförståelse, språklig medvetenhet, uttal, ordproduktion, meningsbyggnad.
Jag har tidigare inte varit i kontakt med denna metod, bortsett från att det har nämnts vid några få tillfällen på Högskolan. Utifrån de få tillfällena har jag fått en relativt negativ bild av TRAS, eftersom att det framkom utifrån mina kurskamraters erfarenheter att det används för att peka ut enskilda individer och inte för att utveckla verksamheten, som det faktiskt är till för. Efter föreläsningen med Ann-Katrin har jag dock ändrat uppfattning och precis som hon sa är det ett bra kartläggningsintrument om det används på rätt sätt, det vill säga att utveckla och förbättra verksamheten.
Det andra kartläggningsintrumentet heter "Bedömning av språklig medvetenhet". Vi fick en stencil med material som kan användas i samband med denna metod. Från början fick jag en skol-känsla över materialet men ändrade mig ganska fort. Det handlar om att använda detta material på ett lustfyllt sätt för att det ska kännas meningsfullt för barnen. Materialet är gjort på 80-talet så vissa ord kan kännas främmande för barnen, därför kan vissa ord behövas byta ut. Detta är ett underlag som jag absolut skulle vilja testa på i förskolan och jag tror att det är först då som jag kan bilda mig en tydlig bild av vad jag tycker om detta material.
Sammanfattningsvis var det en givande föreläsning där jag fick en djupare inblick i TRAS, som jag hade hört talas om tidigare och jag fick även introducerat ett helt nytt kartläggningsinstrument för mig.