VFU-uppföljning - Didaktiskt material
I onsdags (2014-04-23) var det dags för VFU-uppföljning. Denna uppföljning var annorlunda jämfört med tidigare uppföljningar. Under den här förmiddagen skulle varje student ta med sig sitt didaktiska material för att visa upp och presentera det för övriga studenter i gruppen. Vi var indelade i tre grupper i tre olika salar. Den sista halvtimmen fick vi gå runt och kolla på varandras material. Nackdelen med detta var att i de två rum som man inte hört någon beskrivning av materialet var det svårt att förstå den didaktiska tanken med vissa material.Det hade kanske varit en god idé att göra en kort skriftlig beskrivning så att var och en kunde gå och läsa hur det didaktiska materialet var tänkt att användas. Nedan följer några bilder på min studiekamraters didaktiska material:

Musikspel

Ett spel om återvinning

Rörelseaktivitet

Djur-memory

Känslopåse (ta en sak och försöka beskriva det för sina kamrater utan att säga vad det är)

"Fru Haj" - samma ramsa som jag gjorde fast i en mer avancerad form


Fyra olika matematikspel

Skapande med hjälp av olika matematiska former

Rim-memory

Teckenhanddocka, hur cool som helst!
Det var en inspirerande förmiddag med alla studenter och dess material. Jag fick många tips och idéer på vad jag kan göra med barngruppen när jag är färdig förskollärare. Det kliar i fingrarna! Helst av allt hade jag velat tillverka en del av detta material på stört men jag inser att annat inom skolan är viktigare och bör därför prioriteras högre.