Workshop: Textil 1

I torsdags hade vi workshop textil hela dagen med Susanne Björkdahl Ordell. Fokus för dagen var vävning där vi bland annat fick testa på att väva med trasmattor och spika en egen väv. Vi började med att väva med hjälp av trasmattor från överblivna tyger. Trots att vi fick en genomgång av Susanne innan vi satte igång var det inte särskilt lätt när jag sedan skulle göra det själv, men med hjälp av mina kurskamrater lyckades jag till slut och jag lärde mig hur man går till väga från början till slut i vävning.
 
Här har jag precis påbörjat vävningen som slutligen blev en tavla. Slutresultatet syns på bilden under. 


Susanne lärde oss hur man kan väva en tavla samtidigt som det undviks att göra knutar. Något jag inte visste innan var att det räcker att väva en ny tygremsa omlott med den gamla för att fästa. Innan har jag knytit ihop dessa två, vilket har gjort att det har blivit som knölar i väven.
 
Vi fick även testa på att göra våra egna vävramar. Innan jag spikade fast spikarna med ca 1 cm mellanrum målade jag den i blått. 

På denna vävtavla skulle vi använda oss av garn, för att testa på olika textiltyper. Susanne uppmanade alla att utmana sig själva. Min utmaning var från början att göra en sol, men den blev inte så rund som jag hade tänkt så i slutändan blev det Bibbi (från Babblarna), dock en enbent sådan. Roligt och lärorikt att göra en vävtavla från grunden.
 
 
Under dagen kom vi i kontakt med delar av strävansmålen som finns beskrivna i Läroplan för förskolan (Skolverket 2010, s.10). Matematik (mäta ut var spikarna skulle sitta och olika begrepp som lång och kort), språk (ta hjälp av varandra när man har kört fast och prepositioner (under, över, bakom) är några exempel på detta. Läroplanen beskriver även att "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap". Det är ett strävansmål som barnen får chans att utveckla när de kommer i kontakt med vävning. Även Björkdahl Ordell och Eldholm (2010, s. 53) styrker detta. De förklarar att under vävningsprocessen kom barnen i kontakt med olika lägesbegrepp, antal, avstånd (cenimeter), former och mönster samt möjlighet att använda sig av olika tekniker, hjälpmedel och verktyg. Det är först när jag börjar fundera vad barnen har möjlighet att lära sig inom detta område som jag inser att det faktiskt innehåller flertalet av strävansmålen i förskolans läroplan.

Det är inte endast matematikens strävansmål i förskolans läroplan som stimuleras med vävning. Björkdahl Ordell och Eldholm (2010, s. 58) bekriver att den språkliga förmågan tränas också, dels genom samarbete men också när någon ger eller får instruktioner. Läroplan för förskolan (Skolverket 2010, s. 7) lägger stor vikt vid den språkliga biten i barns utveckling där det beskrivs att språk och lärande är tätt sammankopplade med varandra. 

Vi fick även testa på att färga textil, i detta fall Högskolans före detta gardiner, som vi ska använda oss av vid nästa workshop-tillfälle i textil. Det enda vi gjorde var att fukta hela textilytan och sedan rollade vi med textilfärg. Tråkigt att vi inte fick välja vilka färger vi ville eftersom att Susanne inte ansåg att det skulle vara för många färger på samma tyg. Det tycker jag är tråkigt eftersom att vi endast fick vit och röd till förfogande vilket gjorde att det mesta blev rosa (bilden nedan togs på en annan grupp).  Björkdahl Ordell och Eldholm (2010, s. 60) beskriver att man inte ska ta fram allt material från början för att ha något att ta fram så att intresset hålls vid liv. Detta ställer jag mig frågande till. Under utbildningens gång har jag fått lära mig att det ska finnas riktligt med valmöjligheter för barnen så att deras kreativa förmåga stimuleras. Hur kreativt blir det med endast två färger som vi dessutom inte fick välja själva? Skulle bara tycka att det är meningsfullt med två färger eller skulle de kanske inte lägga märke till det? Hon borde haft en bättre förklaring till varför endast två färger skulle användas vid tygfärgningen. För mig känns det som att denna forskning är ålderdomlig och inte stämmer helt överrens om vad vi får lära oss på Högskolan.

 En aktivtet som inte tar särskilt lång tid och som jag kan tänka mig är lika roligt att genomföra med de yngre barnen som med de äldre. Barnen skulle även kunna använda sig av äpple-halvor, penslar eller vad som kan tänkas finnas i verksamheten.
 
Dagen var lärorik och det känns som att jag kommer ha nytta av denna dagen när jag senare kommer ut som examinerad förskollärare. Under mina VFU-perioder har jag själv sett att vävning har varit ett stort intresse hos de äldre barnen, och små tips som vi fick ta del under dagen tror jag kommer underlätta när jag sedan ska göra detta tillsammans med dem. Susanne förklarade att det även går att väva med hjälp av olika naturmaterial och det är något som jag skulle vilja testa på i verksamheten någon gång, kanske passar bättre till våren/sommaren.

Mål som berörts: 
• redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser i relation till meningsskapande i förskolan



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0