Tredje och sista veckan på VFU:n

VFU.n är över för denna gången, det återstår endast två fältdagar. Det har varit en rolig och givande VFU, även denna gång. Efter VFU-perioder kan jag inget annat än att längta ännu mer till januari när jag är färdigutbildad förskollärare. En blandning av längtan och en pirrande känsla tror jag bestämt!

 I början av veckan målade vi lila stenar (som vi tog med oss från skogen förra veckan) som sedan ska bli Gagga i babblarna-gänget. Gagga gjordes inte klart (anar att det ska dit ögon bland annat), men jag hoppas att de är färdigställda när jag kommer tillbaka för den fjärde fältdagen.

 Flera barn har även parat ihop min sydda babblare med plastfiguren. Det är matematik på hög nivå!  Väldigt faccinerande att se hur barnen på den första bilden parar ihop Goggo (svart) i plastformat med Goggo i tygformat. När barnet sedan tar upp Bobbo (röd) och jämför med Goggo ser det att de har samma form och lägger därför dit den röda babblaren.

Vi upptäckte även ett nytt spel som var populärt bland barnen: 
Spelet går ut på att pussla ihop rätt bit med rätt "ram". Här kommer både färg, form, mönster och passning in. 

Att para ihop två och två är matematik som är viktig att bära med sig i framtida matematikutmaningar. Björklund (2009, s.130) förklarar att sammansätta två delar som bildar en helhet är en viktigt del i den matematiska processen. Barnen tillämpar ett-till-ett-principen vilket betyder att de parar en sak med ett tal (Sterner & Johansson 2006, s.72). Mönster är ett annat matematiskt begrepp som barnen får uppleva i situationerna ovan. Wernberg, Larsson och Riesbeck (2010, s.162) beskriver att olika mönster är värt att lägga märke till, eftersom mönster hör samman med talmönster som de sedan kommer stöta på i grundskolan. Mönster skapar även trygghet och stabilitet i barnens vardag. Med små medel (material) kan i detta fall matematiken vävas in på många olika sätt.

Vi övade även på de fyra grundfärgerna med hjälp av färg-nallarna (Nalle Blå, Nalle Grön, Nalle Röd, och Nalle Gul) och sedan la vi till diverse saker som pennor och klossar. Här märkte jag att barnen låg på väldigt olika nivåer. Vissa barn kunde sortera respektive sak efter färg utan problem, medan andra barn bara la sakerna vid en färg, oavsett om det var samma färg på saken eller inte.
 
För att synliggöra och framhäva grundfärgerna ännu mer kom en av pedagogerna på att vi kunde fästa grundfärgerna i papper på bordet med hjälp av boktejp.

 Samma pedagog var inte riktigt nöjd över siffrornas placering. Tidigare var det på en garderobsdörr i ett hörn. Pedagogen ansåg inte att siffrorna syntes tillräckligt bra och därför inte användes särskilt ofta. Vi funderade vart vi skulle kunna sätta siffrorna istället. Både alternativa väggar, golv och tak gavs som förslag innan jag insåg hur tråkig tamburen såg ut. Där tyckte jag att det behövdes fyllas ut lite! Sagt och gjort, vi fäste siffrorna 1-5 på en av bänkarna i hallen. 

Efter att ha smyckat den ena bänken med siffror tyckte jag att den andra bänken såg väldigt naken ut och föreslog att göra något med den också. Min idé om att ha de fyra vanligaste formerna (givetvis i grundfärgerna) blev till verklighet och ovan här ser du resultatet. Eftersom att detta gjordes sista dagen på min VFU ska det bli intressant att se om detta har använts mycket när jag sedan kommer tillbaka på fältdagar.

 Mycket trevligare och roligare med färg och utfyllnad i hallen. Givetvis finns det mängder med lärandetillfällen här: former, färger, antal och begrepp som störst-minst.
 
Att placera föremål i barnen höjd tror jag ökar meningsskapandet hos barnen där en naturlig situation uppstår där barnens nyfikenhet och lust att lära bör ta till vara på. Att ta vara på varje stund till lärande är en viktig del i förskollärares uppdrag. När jag har återvänt till förskolan för både fältdagar och jobb ser jag att barnen pekar på de former, siffror och färger som finns på deras nivå. I sådana situationer tror jag barnen känner att det är meningsfullt att lära sig, eftersom att situationen här och nu tas till vara på. Den sociala biten vid ett tillfälle som detta är givetvis avgörande för hur mycket barnen lär sig. Det behöver inte nödvändigtvis vara en närvarande pedagog utan det kan vara två eller flera barn som hjälper varandra. Viktiga frågor att ha i åtanke när material ska placeras är: Hur mycket lär sig barnet om det (materialet) är placerat på en vuxens nivå? För vem är materialet till för? (Lindö 2009, s.29). I förskolans läroplan (Skolverket 2010, s.6) beskrivs det att barnen ska erbjudas en trygg miljö som lockar till lek och aktivitet som samtidigt ska uppmuntra barnen att utforska och undersöka deras omgivning.

Jag gillar att pedagogerna på den yngsta avdelningen är såpass spontana och flexibla. De känner av barnens humör, observerar vad de intresserar sig för för stunden och utgår sedan därifrån. Visst planerar de aktiviteter, men inte överdrivet många och de känner av när en planerad aktivitet är mer eller mindre lämplig. De tvingar inte alla barnen att vara med utan är det något barn som lämnar exempelvis en samling eller sångstund är det helt okej. 

Mål som berörts:
 Redogöra för och problematisera aktuell didaktiskt forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser i relation till meningsskapande i förskolan.
• Planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt tematiskt arbetssätt där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska granska ett didaktiskt arbete med fokus på barns lärande.
• redogöra för, kritiskt granska och utvärdera den fysiska, sociala och kulturella miljöns betydelse för alla barns möjligheter till meningsskapande.


Mirjam
2014-04-14 @ 21:31:00

Gillar bänkarna massor! Roliga idéer, bra jobbat! Det borde de ju kunna använda på jättemånga olika sätt :)

Svar: Tack Mirjam! Jag är väldigt imponerad av ditt didaktiska material kan jag ju passa på att säga (svårt att kommentera på blogspot, hihi) ;) Sanslöst kreativt, och skojigt såg det ut att vara i alla fall :D
Sara Rosell




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0