Workshop: Drama 1

Idag (2014-04-28) har vi haft första dramatillfället med Gunilla Fihn.
 

Bildkälla

Drama betyder att åskådliggöra genom handling. Gunilla började dagen med att påminna oss om hur viktig blicken är i alla dess sammanhang, hur viktigt det är att faktiskt bli sedd på ett positivt sätt minst en gång om dagen. Jag anser att det är viktigt att faktiskt påminna sig om detta. Det är så lätt att glömma bort att hur betydelsefull blicken och kroppsspråket är i ett sammanhang.

Dagens huvudfokus har varit Forumspel, som är en pedagogisk metod som syftar till att bearbeta orättvisor och konflikter mellan individer. Metoden har utvecklats av dramapedagogen Katrin Byréus. Vi blev indelade i olika grupper med cirka fyra personer i varje grupp. Därefter skulle vi spela upp en verklighetsbaserad händelse för de övriga i gruppen. När den spelades upp en andra gång fick vem som helst i publiken ropa "STOPP" och byta ut en av aktörerna och själv agera. Denna lilla justering gjorde oftast att konflikten tog en ny vändning och ofta löstes. Jag tyckte det var roligt och lärorikt att testa på detta. Även fast det kanske inte alls var som i verkligheten tyckte jag ändå att det var intressant och roligt att testa på, kanske just för att det inte var på allvar. Det var en smart tanke att använda drama som redskap i arbetet med konflikthantering.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som /.../ dans och drama" (Skolverket 2010, s.10). Trots att dans och drama framhävs i förskolans läroplan är mina erfarenheter att de inte arbetar särskilt varierat med dessa två ämnen. Dans är för det mesta fri dans till musik och drama eller teateruppspelande har jag knappt stött på under min VFU-perioder. Jag kan förstå att man kör "safe card" om man själv är osäker men idag finns det hur mycket och varierande aktiviteter med dessa ämnen i fokus som helst att hitta på internet. Under dramalektionerna med Gunilla Fihn har jag fått erfara att det inte behöver vara några avancerade eller långvariga aktiviteter, utan det lilla räcker gott och väl. Mitt mål med dans och drama när jag kommer ut i arbetslivet är att ha varierande aktiviteter/moment med barnen, och inte låta det gamla traditionella aktiviteterna ta över helt och hållet. Jag menar inte att dessa traditionella aktiviteter bör tas bort, men det bör finnas ett syfte och en didaktiskt tanke bakom det man gör, något som jag ibland har saknat på VFU:n.

Sammanfattningsvis har jag lärt mig att man ska ta ansvar för sina handlingar och ta tag i konflikten här och nu. Det är även nyttigt att få möta motgångar som dessa, för att känna sig säkrare när en stor konflikt väl dyker upp. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0