Studiebesök 1 - Konstmuséet i Borås
I torsdags bestämde Elin och jag oss för att bocka av museibesök ett av fem. När föreläsningen var slut begav vi oss till Kulturhuset för att spana in Borås Konstmuseum. När vi kom dit fick vi reda på att endast Höstsalongen var öppen. Den andra salongen, där utställningen "Drömfångaren" nu visas, öppnades först två dagar senare (25/1). Läs mer om båda utställningarna här.
Det var längesedan jag var på ett museum och visste därför inte vad jag hade att vänta mig. Det jag kommer ihåg från mitt sista museibesök var det gigantiska Vasa-skeppet från Vasamuseet i Stockholm. Därför blev jag ganska förvånad (och besviken) när jag möttes av det här:
Mest förvånad var jag nog över att det var så mycket golvyta. Jag hade fått för mig att jag en "Navet-känsla" skulle infinna sig. Ni vet när det är så mysigt att gå runt och utforska sakerna som finns i rummet. Jag tror bestämt att det var väldigt nyttigt för mig att få se hur en riktig konsutställning ser ut. Tänk vad knasigt det hade kunnat bli om jag hade kommit ut som nyutexaminerad förskollärare och föreslagit att gå till museum i hopp om att få utforska saker med händerna och inte enbart med ögonen. Trots att jag inte är särskilt intresserad av konst kunde jag inte låta bli att bli väldigt facinerad över vissa bilder och jag insåg relativt fort att det är endast fantasin som sätter gränser i konstens värld. Varje tavla har ett budskap och oavsett om det är budskapet som kommer fram i en diskussion med barnen eller inte, anser jag ändå att det viktigaste är att barnen får uttrycka sina tankar och funderingar kring tavlorna. Det finns hur mycket som helst som förskollebarn skulle kunna tänkas prata om kring varje tavla:
Vad föreställer tavlorna? Vilka former finns? Vilka färger finns med? Vad tror ni (barnen) att konstnären vill förmedla med sin tavla?
Vad föreställer tavlan? Vad finns på bilden?
Vid den här tavlan skulle pedagoger och barn kunna samtala kring Pinoccio i Borås. Vem är han? Varför finns han i Borås? Varför har han lång näsa? Var ligger Borås?
Vad finns på bilden (även detaljer)? Vad tror ni människorna på bilden gör? Vad gillar ni att äta när ni går på café?
Vad ser ni (barnen) i bilden? Vilka färger finns med?
Kan en katt vara konst? Hurdå? Vad är det som avgör att en tavla är konst? Finns det några kriterier för att en tavla ska få kallas för konst?
Här ser jag möjligheten att samtala med barnen om miljöförstöring:Vad föreställer bilden? Vad finns med? Varför står det ett bord med varor på mitt i vägen? Vilket budskap har bilden?
Här ser jag möjligheten att samtala med barnen om miljöförstöring:Vad föreställer bilden? Vad finns med? Varför står det ett bord med varor på mitt i vägen? Vilket budskap har bilden?
Vad föreställer konstverket? Vilket material är det gjort av? Förhoppningarna är att få barnen att vilja skapa egna skulpturer/konstverk av återvunnet material.
Vem är tjejen på bilden? Vad tror barnen att hon känner? Vad tror barnen att hon tänker? Vilken sinnesstämning ser hon ut att vara i (glad, ledsen, arg, irriterad, orolig etc.)?
Vad föreställer tavlan? Vilka färger finns med? Vilka former finns?
Återigen, hur ser man att en tavla är konst? Kan konst vara vad som helst? Vilka former finns i tavlan? Var är den avbildad ifrån?
Frågorna under bilderna ovan är fårgor som skulle kunnas ställas i en dialog/diskussion med förskolebarn. Beroende på vad förskolan har för tema kan ett studiebesök på Konstmuséet i Borås anpassas utifrån vad som är fokus i verksamheten just för tillfället. Om förskolan för tillfället fokuserar på matematik skulle pedagoger och barn kunna försöka hitta mönster och former i tavlorna, eller exempelvis räkna hur många blommor det är på tavlan. Om förskolan fokuserar på känslor skulle en diskussion kring hur barnen tror att personerna på tavlorna känner sig och hur man kan avgöra hur en annan individ mår eller känner för stunden. Oavsett vilket fokus förskolan har för stunden skulle pedagogerna tillsammans med barnen kunna ta kort på de tavlor som anses vara mest relevanta för verksamhetens nuvarande inriktning. Detta för att kunna återkoppla till tavlorna när de har kommit tillbaka till förskolan. Barnen skulle kunna få tillverka sina egna konstverk för att sedan anordna en vernissage för barnens föräldrar.
Förskolans läroplan (Skolverket 2010, s.6) framhäver att förskolan ska transferera den kulturella biten till barnen, där traditioner och historia är två centrala bitar. Genom att besöka ett museum där olika konstverk finns att beskåda får barnen möjlighet att utveckla det kulturella lärandet. Konstverk ser olika ut och genom att diskutera och samtala med barnen vad konstverket föreställer får barnen en inblick i att världen inte ser likadan ut, och har aldrig gjort. Traditioner och historia kan med andra ord beröras under eller efter ett museumbesök.
Nu när jag har reflekterat över detta studiebesök inser jag att det skulle vara genomförbart att göra med en barngrupp, då kanske främst med de äldre barnen på förskolan. Tidigare har jag inte tänkt på att konst har ett såpass vidgat fokus. Innan har jag mestadels tänkt att "en tavla är en tavla" men bakom de allra flesta tavlor ligger det en djupare tanke som konstnären vill förmedla. En tavla kan nästan se ut precis hur som helst och det är intressant att stanna till vid en tavla som fångar ens intresse och verkligen beskåda bilden. Som blivande pedagog har jag som mål att ta med en barngrupp på museum. Främst för att de ska få en uppfattning om vad konst kan vara, men också för att se om mina tankar och reflektioner ett museum-besök detta stämmer.