Estetiska lärprocesser

Igår var det dags för den traditionella VFU-konferensen med våra handledare från VFU:n. Mycket som sas i början av den var mest repetion, men det var även några få saker som hade ändrats. Andra och sista delen av VFU-konferensen höll Mats Andersson en föreläsning där  begreppet estetiska lärprocesser benades ut. Vi fick flera tillfällen att diskutera med våra handledare kring detta begrepp, vilket jag anser var en ypperligt tillfälle att få en inblick i min handledares värderingar och tankar. Mats gav i vanlig ordning inget tydligt svar utan visade istället en mängd olika bilder (som jag tyvärr inte kan lägga ut här på grund av sekretessen) där han försökte få oss att själva fundera över om det var någon estetisk lärprocess i respektive bild. 
 
Som jag förstod det innefattar estetiska lärprocesser en mängd olika begrepp som måla, forma, skapa, rita, klippa, rita, bygga, konstruera, dansa, uttryck, avtryck, intryck sinnesupplevelser. En bild som Mats visade var på frukt och grönsaker. Einarsson (2013, s. 128) beskriver att estetiska lärprocesser används allt mer i förskolans verksamhet. Författaren förklarar att det vore önskvärt om olika estetiska aspekter integreras i all undervisning, eftersom att det annars finns risk för att exempelvis drama glöms bort. Min åsikt är att drama går att få in på många olika sätt i förskolans pedagogik. Lika viktigt som drama framhävs är även andra estetiska uttryck lika värdefulla. Jag tror att det handlar om att hitta en balans mellan dessa estetiska uttyck och kanske finns det en osäkerhet hos personalen som gör att vissa områden faller mer åt sidan än andra. Att sätta sig ner i arbetslaget och fundera över vad som menas med bild, drama, musik etc tror jag kan utveckla de estetiska lärprocesserna. För är man dåligt insatt i ett ämnesområde tror jag att man gör det enklast möjligast för sig.
 

Bildkälla
Han frågade om det finns någon estetisk lärprocess i denna bild, och visst gör det det! Hur smakar det? Hur känns det? Vilken form har den? Vilka mönster kan man tänkas göra med frukterna och grönsakerna på bilden? Mats poängterade att ätbara saker ÄR en estetisk lärprocess eftersom att man bland annat kan smaka, lukta och känna på det.
 

Bildkälla
Här är ett exempel på vad man skulle kunna göra med hjälp av gurka. Kanske lite avancerat för barn i förskoleåldern (och även för mig!) men jag kan inte låta bli att bli inspirerad av bilden ovan!
 
Oavsett vilken estetisk lärprocess som pågår hos barnet är det viktigt att våga utmana! Det är även viktigt att understryka att alla barn, både stora och små, genomgår estetiska lärprocesser. I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2010, s.10) beskrivs det att "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild /.../". Detta är ett av flera mål ur förskolans läroplan som stämmer in på estetiska läroprocesser.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0