Fältdag 2 och mitt didaktiska material påbörjas
I tisdags (2014-03-11) var det dags för fältdag nummer två. Som jag tidigare har nämt är Babblarna det mest genomgående temat på den avdelningen jag är på. Målet för dagen på förskolan var att måla av de sex figurerna ur babblarna-gänget som jag ska rikta in mig på. Min tanke var att de skulle vara ganska stora för att de ska synas tydligt. Jag målade av de figurer jag var ute efter (Gagga, Goggo, Giggi, Sissi, Faffa och Vovvo) för att sedan kunna fortsätta på de i skolan två dagar senare.
På högskolan färgade jag sedan tyg i respektive babblares färg:
Detta är Giggi's färg...
och detta är Vovvo's färg.
Jag hade en föreställning om att det skulle vara betydligt enklare att färga med rollern på bild ett, men det visade sig att det gick betydligt bättre med rollern på bild två. Detta tror jag beror på att den sistnämnda var stadigare än den förstnämnda. Rollern på den första bilden tror jag även kan vara svår att använda av barn. Den var visserligen mindre men rollern på bild två var stadigare och därmed lättare att applicera färg med. Här fick jag mig en tankeställare om att det som är barnanpassat inte alltid behöver vara det bästa alternativet för dem.
Efter ett dygn i bildsalen var de torra och redo att fraktas hem för där arbetet fortsatte. Återigen målade jag av babblarna, fast denna gång på tyget som jag tog med mig hem från högskolan.
Efter ett dygn i bildsalen var de torra och redo att fraktas hem för där arbetet fortsatte. Återigen målade jag av babblarna, fast denna gång på tyget som jag tog med mig hem från högskolan.
Jag ritade av de två gånger för att sedan kunna sätta ihop de i hopp om att de ska bli stabilare.
I dagens arbete har jag bland annat kopplat in estetiska uttryck som bild och textil från kursen. Om jag hade gjort detta med en barngrupp hade många färdigheter tränas så som klippa och måla av. Jag funderade om dessa små, men ändå betydelsefulla momenten, gör att barnen hinner tröttna. Eriksson, Mattsson och Strömbom (2004) har skrivit en artikel om former och mönster där tanken var att bygga en bilbana men som slutade i en kyrkby. I artikeln (s.11) beskriver författarna sina tankar barnen skulle få klippa ut sina former själva eller göra det i förhand. Min tanke kring detta, innan jag läste vidare, var att det är självklart att barnen ska få klippa ut sina egna former. Lite längre ner på samma sida i artikeln förklarar dock Eriksson med flera att det är lätt hänt att klippandet hamnar i fokus och inte själva skapandet. Baserat på forskning beslöt sig därför dessa tre att det var bättre att använda sig av färdigutklippa former. Detta är något som jag inte har reflekterat kring tidigare. För mig har det alltid varit självklart att barnen ska vara med och hjälpa till, men visst kan det vara så att barnen tröttnar om de måste klippa en halv dag innan själva skapandet kan komma igång. Denna reflektion kommer jag bära med mig i min framtid yrkesroll.
Mycket mer hann jag inte denna fredagkväll!
Fortsättning följer...
Mål som berörts:
• planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt tematiskt arbetssätt där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
• redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser i relation till meningsskapande i förskolan
• utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt arbete med fokus på barns lärande
• planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt tematiskt arbetssätt där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
• redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser i relation till meningsskapande i förskolan
• utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt arbete med fokus på barns lärande