Fru Haj

En rim-ramsa kommer jag också att ta med mig till VFU:n. Den största anledningen är att jag tyckte det var en rolig ramsa som vi fick ta del av på en workshop i matematik som Carina Mattsson från Timmele höll i. Det var inte många moment som behövdes göras innan det var klart:

Skriva och klippa ut en bild på en haj och fem fiskar i färgerna lila, rosa, grön, gul och röd.

Laminera djuren och klipp sedan ut de. Klart!
 
Jag laminerade även ramsan, för att den ska tåla mer.

I förskolans läroplan (Skolverket 2010, s. 10) beskrivs det att "Förskolan ska sträva efter att varje barn utveklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord /.../". I ramsan med Fru Haj stimuleras barnens talspråk, ordförrådet ökas ut och barnen får ta del av nya ord (som skär). Barnen kommer även i kontakt med den fonologiska medvetenheten. Svensson (2009, s. 18) förklarar att fonologi är den minsta språkliga byggstenen och handlar om strukturen i språkljuden. Vidare förklarar författaren att den fonologiska medvetenheten påverkar läs-och skrivinlärningen senare i livet och då främst avkodning och stavning. Att reda i tidig ålder stimulera den fonologiska medvetenheter anser jag ger goda chanser för barnen när de sedan ska lära sig läsa och skriva. 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0