Workshop: Bild 2

Förra måndagen (2014-03-17) genomfördes bildpass nummer två med Mats Andersson. Fokus för dagen var papier maché och lera. Denna dag var betydligt mer styrd jämfört med första bildpasset. Mats har förklarat att han egentligen föredrar ett fritt skapande inom bild, men att han denna dag valde att styra oss studenter mer jämfört med tidigare. Syftet med det var att vi skulle få oss en tankeställare och reflektera hur jag som blivande pedagog ser på fria respektive styrda arbetsformer. Å ena sidan kan jag tycka att det är svårt när man får för fria händer, eftersom att jag ibland inte kommer på särskilt snabbt vad jag vill göra. Å andra sidan kan jag tycka att det är bra att vara styrd ibland, eftersom att jag då bland annat får testa på att följa instruktioner. En blandning av både fritt och styrt arbete tror jag är det mest optimala för det lustfyllda lärandet.

Förmiddagen ägnades åt att tillverka eget papper samt papier maché. Innehållet är ungefär densamma, skillnaden är att det ska vara lim när du arbetar med papier maché, vilket det alltså inte ska vara när du tillverkar eget papper. 


Först blandar man pappersremsor, från exempelvis dokumentförstöraren, med vatten och kör med en mixer tills det att pappersremsorna malts ner. 


Därefter hälls ungerfär en halv kopp tapetklister i. Om man vill ha färg i är det läge att hälla i det här. Jag valde, som ni ser, grön färg. Kör med mixern igen.


Häll därefter ut blandningen på ett tygstycke och pressa sedan ut vattnet.


När vattnet har pressats ut är det dags att forma klumpen så som man vill ha den. Mats uppmuntrade oss att göra figurer likt den ovan, mest kanske för att vi inte skulle fastna i att prestera något snyggt och perfekt.
 
När du tillverkar papper behövs endast vatten och tidiningspapper/pappersspill. Eftersom att jag började med papier mache hade några av mina studiekamrater redan påbörjat papperstillverkningen. I baljan är det endast pappersspill/tidningspapper och vatten. Någon hade även experimenterat genom att lägga i andra sorter som silkespapper. 

Därför kunde fyllde vi endast på med nya remsor som vi sedan malde ner med hjälp av en stavmixer.


När det var dags att "ta upp" pappret kunde man antingen använda sig av en ram eller ta upp det fritt vilket gör att den får en unik form. Då jag var osäker på hur jag skulle göra med det fria sättet, valde jag att använda mig av en ram. Genom att doppa ner ramen följde pappret med upp.


Lägg en tidning på ramen för att det ska suga upp vattnet. Vänd på ramen och torka upp överflödigt vatten med hjälp av ett papper.

Dra försiktigt av tidningspappret för att få ett egettillverkat papper.
Dekorera pappret som du själv vill!

Jag blev positivt överraskad över att det var såpass enkelt att tillverka eget papper. Tidigare föreställningar var att det tar väldigt lång tid. Mats förklarade även att många har i en massa olika "ingredienser" vid papperstillverkning, men att det i egentligen endast behövs tidiningspapper/pappersspill och vatten och det kostar ju ingentting för förskolan, och vid papier mache-tillverkning tillsätter man då tapetklister också. Visst, det tar en stund att göra något (eller båda) av dessa, men det är relativt enkla moment och jag tror absolut att förskolebarn skulle uppskatta att exempelvis tillverka eget papper. 

På eftermiddagen fick vi arbeta med olika sorters leror. Under detta utforskandet fick vi instruktioner av Mats, men trots det krävdes det en hög kognitiv närvaro. Och det gällde att hänga med för det gick i ett rasande tempo!

Inspiration...
 

Innan vi fick hämta oss en klump lera av varje sort uppmanade Mats oss att gå på lerklumparna för att han ansåg att det är allt för vanligt att barnen vanligtvis får känna med händerna. En intressant upplevelse där jag tydligt kände att de olika lerorna inte kändes på samma sätt, utan de var stor skillnad på de. En var exempelvis väldigt hård att stå på medan en annan var raka motsatsen, väldigt mjuk att stå på.

 Det första vi fick i uppgift att göra var att ta en valfri lerklump som vi skulle klämma ihop med handen och sedan ställa ner den på bordet. Detta skulle han ha till en utställning utomhus. Det fiffiga med leran är att den "smälter" bort när det regnar. En enkel aktivitet som även kan göras med de yngre barnen på förskolan.


Vi fick olika uppgifter av Mats. Vi skulle bland annat välja en lera som vi skulle göra lång. Här ställde han en följdfrågor: Vad innebär långt för mig? Hur långt är långt? Vidare skulle välja en annan lera som skulle formas till en cirkel, en annan skulle ha en slingrig och krokig form och sist skulle vi tillverka en kort form.

När detta var gjort blev vi placerade i grupper där nu en hög figur skulle skapas med hjälp av våra indivduella figurer. Återigen behövar man fundera: Hur högt är högt? Utifrån gruppens figur skulle man sedan komma på en  egen (kort) berättelse som sedan lästes upp högt för de andra i gruppen.
Arbetet är i full gång...
 
I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2010, s.10) finns det framförallt två mål som passar in på dessa aktiviteter om de skulle genomföras i en barngrupp. Förskolan ska sträva efter att varje barn:
• "utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många olika uttrycksformer som lek, bild /.../"
• "utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap"

"Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både inutid och i framtid" (Skolverket 2010, s.7). Detta citat berörs exempelvis när man använder papperspill/tidningspapper vid tillverkning av papper och papier maché. Leran som användes under dagen kunde man även lägga i en burk med vatten så att den löser upp sig för att på så sätt kunna använda den igen på nytt. Att återanvända de material som går tycker jag är är en viktig del för att barnen ska förstå hur betydelsefull miljön är.
Emma Rosell
2014-04-05 @ 11:14:01
URL: http://emmarosell.blogg.se

Coolt, jag vill också göra eget papper. =D Men funderade på en sak; luktar inte det jävligt illa? ;) Haha!

Svar: Det är rätt coolt! Njaa , lite illa luktar det ju men det var inte så farligt tycker jag :)
Sara Rosell




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0