Studiebesök 5: Abecita Konstmuseum
I tisdags (2014-04-29) fick vi en guidad tur av Anna Berntsson på Abecita Konstmuseum. Det var en viss skillnad att bli guidad jämfört med en icke-guidad tur. Anna förklarade bakgrunden till de konstverk som hon hade valt ut. Vi hann långt ifrån gå igenom alla alster, och tanken slog mig varför det blev de tavlor som det blev. Låg det någon tanke bakom? Tog Anna de konstverk som hon visste mest om eller föll henne mest i smaken? Detta är något som jag i efterhand ångrade att jag inte frågade.
Det positiva med en guidad tur är att man får mer information och bakgrund till verken. Det kan bidra till hur man upplever och tolkar konsten. Det negativa med en guidad tur är att man inte får använda sin fantasi i samma utsträckning som om man skulle gått och tittat själv i lugn och ro, utan då får man allt berättat för sig.
Nedan är några bilder som tilltalade mig lite extra:
Det positiva med en guidad tur är att man får mer information och bakgrund till verken. Det kan bidra till hur man upplever och tolkar konsten. Det negativa med en guidad tur är att man inte får använda sin fantasi i samma utsträckning som om man skulle gått och tittat själv i lugn och ro, utan då får man allt berättat för sig.
Nedan är några bilder som tilltalade mig lite extra:
Detta konstverk kan man ändra efter tycke och smak. Med hjälp av snörena på vänstersida kan man ändra verke som man själv vill ha det. Detta kan ge stora möjligheter till att samtala med en barngrupp. Vad föreställer bilderna? Varför föredrar det just så som han/hon har valt det?
Denna tavla var speciell på så vis att ju längre ifrån du gick, desto mer helhet fick du. På det avståndet jag stod på när detta kortet togs såg jag inte alls att det var ett ansikte (självporträtt) , utan det framhävdes tydligare på kortet i kameran.
Roligt att det finns alstrar av Pinocchio, eftersom att han är avbildad som staty Borås. Fyra tavlor som är gjorda på olika sätt med hjälp av olika material.
Konstnären till den här tavlan hade tagit in blommor och satt de i ett akvarium för att sedan fota detta.
Konstnären till bilden ovan fotade simhoppare med hjälp av en undervattenskamera. Fotot är alltså taget underifrån i en bassäng.
Detta konstverk, som stod på den textila konstverksavdelningen, tyckte jag var häftigt! Med hjälp av en fläkt blir det genast mer livfullt och verkligt.
En annorlunda klänning som är fullt brukbar.
Dessa två tavlor ovan är en och samma. Beroende var du står i rummet ser flickan antingen påklädd eller helt avklädd ut. Bilden fick genast mycket mer liv när den här effekten fanns, tycker jag.
Speciella foton. Bilderna som sitter i samma ram är samma person. Men de har tagit halvansiktet och gjort en spegelvänd bild. Häftigt tycker jag! Bilderna ovan är ju helt olika trots att det är samma person.
På ett museum finns det mängder att prata om. Vad tror ni att han tänker? Varför gör han så? Vad tror ni (barnen) att det finns utanför bilden? Vad föreställer konstverket? Abstrakt och konkret kan diskuteras är. Vad betyder abstrakt? Vad betyder konkret? Mängder av frågor och intressanta ämnen kan beröras och tas upp. Här tror jag att det är viktigt och betydelsefullt för barnen om deras åsikter och tankar lyfts upp och används som utgångspunkter. Bendroth Karlsson (1998, s.43) beskriver vikten av att lära barnen "läsa konst". Detta begrepp innebär att kunna se konsten på olika sätt, där rätt och fel sällan inte bör förekomma. Författaren menar att det kan bli ett pedagogiskt dilemma i en sådan situation då alla barn har rätt att tolka konsten fritt samtidigt som uttrycket "att lära sig läsa konst" kan syfta till att det finns rätt och fel. Jag tolkar detta begrepp som att man "läser" när man tolkar ett konstverk. Detta verkar dock inte vara självklart för alla, eftersom att dilemman uppenbarligen uppstår i det är sammanhanget. Jag anser dock att det viktiga är att barnen är aktiva och får framföra sin tolkning av konstverket för övriga i gruppen. Onödigt att fokusera på vad som är rätt och fel i den här kontexten tycker jag.
URL: http://emmarosell.blogg.se
Häftigt! Tänk vad mycket man kan göra med konst. Men vadå halva ansiktet? Jag fattar inte... :(