Workshop: Drama 2
Idag (2014-05-19) var det andra och sista tillfället med dramapedagogen Gunilla Fihn. Under dagens gång har vi haft ett litteraturseminarium där varje person hade djupläst två kapitel.
Dagen började med att vi fick sitta och diskutera med de personer som hade djupläst samma kaptiel som en själv. En skriftlig sammanfattning skulle vara gjord innan vi gick vidare. Detta för att ta med oss när vi sedan mixade grupperna. Innan lunch hade vi ett dramapass med Gunilla där medierat lärande var huvudfokus. Resterande av tiden gestaltade vi bland annat vad medierat lärande kan innebära och spelade upp detta för övriga i gruppen. Medierat lärande innebär att människor lär av varandra, men reviderar kunskapen så att den passar det egna sättet att tänka och egna erfarenheter (Svensson 2013, s.158). Under dagen har jag fått en djupare förståelse för vad medierat lärande faktiskt kan innebära. Innan workshopen trodde jag att det endast kunde vara saker som innefattade detta begrepp, men under dagen fick jag kunskap om att det även kan vara personer (exempelvis pedagoger) eller abstrakta begrepp (exempelvis känslor, samarbete, sinnesuttryck). Vi diskuterade även vad pedagogisk mångfald innebär. Allra sist skulle vi i tre grupper spela upp ett pedagogiskt dramaförlopp, där alla skulle delta på varandra förlopp. Dramaförloppet skulle ha en inledning, uppmjukning, uppvärmning, imitation och ett avslut. Det var roligt att testa på denna typen av drama, men jag tycker att vi fick alldeles för lite tid för det sistnämnda, vilket gjorde att det kändes mer stressigt än lärorikt.
På grund av att vi har jobbat mycket med den praktiska biten i dramat idag togs inte särskilt många bilder. Det hade blivit väldigt sönderhackat om vi studenter skulle ta kort eller filma allt som händer under dagen, men här är några bilder från dagen i alla fall:
Dagen började med att vi fick sitta och diskutera med de personer som hade djupläst samma kaptiel som en själv. En skriftlig sammanfattning skulle vara gjord innan vi gick vidare. Detta för att ta med oss när vi sedan mixade grupperna. Innan lunch hade vi ett dramapass med Gunilla där medierat lärande var huvudfokus. Resterande av tiden gestaltade vi bland annat vad medierat lärande kan innebära och spelade upp detta för övriga i gruppen. Medierat lärande innebär att människor lär av varandra, men reviderar kunskapen så att den passar det egna sättet att tänka och egna erfarenheter (Svensson 2013, s.158). Under dagen har jag fått en djupare förståelse för vad medierat lärande faktiskt kan innebära. Innan workshopen trodde jag att det endast kunde vara saker som innefattade detta begrepp, men under dagen fick jag kunskap om att det även kan vara personer (exempelvis pedagoger) eller abstrakta begrepp (exempelvis känslor, samarbete, sinnesuttryck). Vi diskuterade även vad pedagogisk mångfald innebär. Allra sist skulle vi i tre grupper spela upp ett pedagogiskt dramaförlopp, där alla skulle delta på varandra förlopp. Dramaförloppet skulle ha en inledning, uppmjukning, uppvärmning, imitation och ett avslut. Det var roligt att testa på denna typen av drama, men jag tycker att vi fick alldeles för lite tid för det sistnämnda, vilket gjorde att det kändes mer stressigt än lärorikt.
På grund av att vi har jobbat mycket med den praktiska biten i dramat idag togs inte särskilt många bilder. Det hade blivit väldigt sönderhackat om vi studenter skulle ta kort eller filma allt som händer under dagen, men här är några bilder från dagen i alla fall: