Workshop: Navet, del 1
I måndags (2014-05-05) handledde Anna Gunnarsson oss på Navet.
Anna har jobbat i flera år på Navet och är även grundaren till Draken Berta som är väldigt populär i främst skolans värld. I grund och botten är hon utbildad inom teknik, bild, matematik och NO.
Dagens huvudfokus var hållbar utveckling. Vi började dagen med en rundvandring:
Dagens huvudfokus var hållbar utveckling. Vi började dagen med en rundvandring:
Mekano, mycket omtyckt av människor i alla åldrar. Fascinerande med mekano tycker jag, på något sätt blir det relativt verklighetstroget.
Matematikavdelningen har vi varit på tidigare med högskolan. En mysig miljö med väldigt mycket att utforska!
Vattenavdelningen fängslar framför allt de allra yngsta barnen.
Draken Berta är populär att använda sig av inom kemin. De två böcker med experiment som finns till är riktat till de äldra barnen, från ca fem år och uppåt. Annas mål är att skapa en bok för de allra yngsta också eftersom att den målgruppen vanligtvis faller i skymundan.
En avdelning om kroppen. Förstorade organ och andra roligheter kan hittas i denna del av navet.
Innan lunch fick vi tillbringa en längre stund på avdelning som berör "Hållbar utveckling". En halvtimme som väckte en del tankar hos mig.
Den första bilden visar innehållet i ett badrumsskåp förr i tiden. Som ni kan se var det inte särskilt mycket. Den nedre bilden visar hur våra badrumsskåp ser ut idag. Behövs verkligen alla dessa produkter? Finns det något som kan sållas bort?
Den här filmen visar vad som ska vara var. Det hörs inte så bra på videon men om man la i rätt sak i rätt hål fick man beröm. Och lade man i fel sak i fel hål fick man "skäll". Ett konkret sätt för barnen i förskolan för att skapa en djupare förståelse för vad som kan spolas ner i toaletten och inte. Något som jag alltid har lagt i toaletten är hårstrån (när man exempelvis rensar hårborsten) men det täpper igen i avloppet och ska därför slängas i soptunnan. Något som jag har börjat med från och med i måndags.
Tre tänkvärda bilder!
Detta bordet är styrt av en projektor med sensorer. Genom att lägga på brickor med olika varor på visades det hur mycket protein, kolhydrater och fett varan innehåller samt vilka ämnen som finns i varan.
Återigen en tänkvärd aktivitet som konkretiserar vad som ska slängas var på en återvinningsstation. En enklare variant av denna hade jag gärna sett på min kommande arbetsplats.
Under rundvandringens gång fick vi i uppgift att anteckna vilka estetiska uttrycksformer vi såg på navet:
Återigen en tänkvärd aktivitet som konkretiserar vad som ska slängas var på en återvinningsstation. En enklare variant av denna hade jag gärna sett på min kommande arbetsplats.
Under rundvandringens gång fick vi i uppgift att anteckna vilka estetiska uttrycksformer vi såg på navet:
Med grön penna skulle vi skriva ner alla estetiska uttryck som vi har sett.
Med blå penna skulle vi ringa in vilka områden på papprena som vi ansåg man kan jobba med i förskolan. Vi tyckte att alla skulle ringas in och gjorde därför en hel runt hela.
Steg 3 var att, med brun penna, skriva ner hur vi konkret kan arbeta med dessa estetiska uttryck i förskolan med barnen.
Det sista steget skulle vi kryssa över max 3 av orden vi skrivit på pappret som vi tyckte att de jobbade minst med i förskolan, utifrån våra VFU-erfarenheter.
På eftermiddagen fick vi i uppgift att skapa våra egna konstverk med hjälp av återvunnet plast och papper i olika former. Innan vi fick börja skapa och konstruera fick vi fundera (i ca 3 min) i gruppen hur många gånger vi kommer i kontakt med plast från det att vi vaknar på morgonen till dess att vi lämnar hemmet. Vår grupp fick ihop till över 40 stycken. En enkel övning som ger en liten tydligare bild över hur mycket plast vi kommer i kontakt med under en kort stund. Vi fick se inspirationsbilder. Några av bilderna nedan har jag dock sökt reda på själv.
Elins och mitt träd som vi har gjort av reklampapper. Idéen till stammen fick vi ifrån ett studiebesök på en förskola som vi gjorde i Mentorgruppen tidigare i våras.
En höna (som kanske mer liknar en drake!) som är tillverkat av enbart äggkartonger.
Anna var tydlig med att påpeka att det är tillåtet att använda händerna. "Se men inte röra"-uttrycket gäller alltså inte på navet!
"Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö-och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid." (Skolverket 2010, s.7). Även förskolans läroplan betonar vikten av att värna om miljön och vilka konsekvenser det blir, både på långsiktigt och kortsiktigt.
Under dagen på navet insåg jag att det fanns en mängd olika saker som jag tror att barnen skulle fastna lite extra för. Därför vore det en idé att låta barnen ha varsin (eller i par) ipad eller kamera och ta kort på det som tilltalar de extra. Genom att göra detta kan pedagoger och barn samtala om korten när de är tillbaka på förskolan och på så sätt fortsätta processen från navet. Det tror jag skulle skapa meningsfullhet för dem.
Jag väljer att avsluta det här inlägget med navets motto:
"Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö-och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid." (Skolverket 2010, s.7). Även förskolans läroplan betonar vikten av att värna om miljön och vilka konsekvenser det blir, både på långsiktigt och kortsiktigt.
Under dagen på navet insåg jag att det fanns en mängd olika saker som jag tror att barnen skulle fastna lite extra för. Därför vore det en idé att låta barnen ha varsin (eller i par) ipad eller kamera och ta kort på det som tilltalar de extra. Genom att göra detta kan pedagoger och barn samtala om korten när de är tillbaka på förskolan och på så sätt fortsätta processen från navet. Det tror jag skulle skapa meningsfullhet för dem.
Jag väljer att avsluta det här inlägget med navets motto:
"Ingentting försvinner, allting finns kvar och sprider sig."
Mål som berörts:
• redogöra för, tillämpa och motivera användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling.
• redogöra för, tillämpa och motivera användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling.