Workshop: Textilmuseet Borås
Idag var det dags för andra träffen med Karin. Sist vi träffade henne var vi på Borås Museum. Idag träffades vi Textilmuseet i Borås som ligger vid Textile Fashion Center som ligger precis på andra sidan järnvägen av Högskolan. Musset har ännu inte öppnat vilket gjorde att vi aldrig fick en rundvandring i lokalerna utan höll oss i ett och samma rum hela dagen.
Dagens uppgift var att tillverka lapptäcken. Att tillverka lapptäcke är en ganska enkel teknik, men som tar lite tid. Jag var bekant med denna teknik sedan tidigare vilket bidrog till att jag kom i gång relativt fort. Vi fick göra precis vad vi ville och med vilka tyger vi ville. Det tyget som vi färgstänkte förra gången fanns exempelvis till förfogande idag samt varglapparna vi tillverkade. Det fanns även andra tygbitar som vi kunde använda oss av.
Dagens uppgift var att tillverka lapptäcken. Att tillverka lapptäcke är en ganska enkel teknik, men som tar lite tid. Jag var bekant med denna teknik sedan tidigare vilket bidrog till att jag kom i gång relativt fort. Vi fick göra precis vad vi ville och med vilka tyger vi ville. Det tyget som vi färgstänkte förra gången fanns exempelvis till förfogande idag samt varglapparna vi tillverkade. Det fanns även andra tygbitar som vi kunde använda oss av.
Först klippte jag och rev till lappar i ungefär samma storlek.
Sedan la jag tygbitarna rätsida mot rätsida.
Här har jag sytt ihop rader av lappar. Nu är det dags att sy ihop den för att bilda en helhet.
Här klipps vadd ut som ska fylla ut mitt täcke. På baksidan har jag sytt på ett helsvart tyg.
Tadaaa, färdigt!
Varför lappteknik? Lappteknik är inte bara ett roligt sätt att tillverka ett täcke på, utan det innefattar även en hel del matematiska utmaningar och språkliga stimuleringar. Björkdahl Ordell och Eldholm (2010, s. 46) belyser att begrepp som färg, form, antal, storlek, riktning och läge stimuleras i lapptäckestillverkning samt förmågan att jämföra och utforska likheter och skillnader mellan olika former och mönster. Genom att sätta ihop olika tyglappar som skapar ett mönster utmanas barnen i problemlösning. Björkdahl Ordell och Eldholm förklarar att de flesta personer lär sig när de får arbeta ett problem upprepande gånger, och då gärna på olika sätt. Vidare beskriver författarna (s.45) att språket har en stor betydelse för att förstå begrepp som barnen kommer i kontakt med, men även kunna reflektera över vad de har lärt sig, vad som var svårt och vad som var mindre svårt.
Förskolans läroplan (Skolverket 2010, s.10) framhäver även matematiken genom att ha strävansmål som bland annat innefattar mätning, problemlösningar, former och antal. Lappteknik är ett kreativt, fantasifullt och lustfyllt sätt att utveckla detta på och efter dagens workshop blev jag väldigt sugen på att testa på detta med de äldre barnen på förskolan.
Förskolans läroplan (Skolverket 2010, s.10) framhäver även matematiken genom att ha strävansmål som bland annat innefattar mätning, problemlösningar, former och antal. Lappteknik är ett kreativt, fantasifullt och lustfyllt sätt att utveckla detta på och efter dagens workshop blev jag väldigt sugen på att testa på detta med de äldre barnen på förskolan.