Workshop: Textil 2

I fredags (2014-03-14) var det dags för tillfälle två i textiworkshopen. Förra gången låg fokus på vävning. Idag låg fokus på broderi. Dagen började med att Susanne Björkdahl Ordell introducerade hur man tillverkade sykort, fritt broderi på färgat tyg, bundet korsstygn, sy på tovad ullplatta och kortlåda. Efter det fick vi fritt disponera tiden som vi ville till att testa på de som nämndes ovan. Dagen avslutades med ett seminarie inom ämnet. Eftersom att Susanne sa att vi troligtvis inte skulle hinna med att göra allt valde jag att testa på det saker som var helt obekanta för mig. Under dagen uppmanade hon oss flera gånger att tänka abstrakt. Hon menade att det redan är så höga krav på barn (och även på vuxna) att man alltid ska kunna se vad det man gör föreställer och att vi därför bör komma ifrån det konkreta tänkandet.

Det första jag utforskade var att sy på tovad ullplatta:
Det var en behalig känsla att sy på en tovad ullplatta. Det var inga svårigheter att få igenom nålen. Detta tror jag att de äldre barnen på förskolan skulle uppskatta, eftersom att det var såpass lätt att ta sig igenom materialet med nålen. För cirka ett år sedan hade vi ett pass med Susanne där hon visade oss hur man tovar och givetvis vore det önskvärt att barnen har varit med och gjort de ullplattor som man sedan syr på. Kanske att varje barn gör sin egen tovade ullplatta som det sedan kan sy på.

Vidare gav jag mig in på dagens stora utmaning, nämligen att sy en kortlåda. Susanne uppmanade oss att ta med oss sex vykort var för att kunna tillverka vår egna kortlåda. Varje student fick själv välja om hon ville göra en kvadratisk, rektangulärformar eller någon annan av de varianter som fanns beskrivning till. Min inställning var på en ganska traditionell enkel (trodde jag) rektangulär kortlåda:
Som ni säkert ser så blev inte min låda klar under dagens pass. Detta beror dels på att jag tröttnade och dels på att Susanne hintade flera gånger om att vi helst skulle hinna prova på något annat. I början sa hon att vi själva fick välja hur många vi ville göra. Därför reagerade jag på när hon flertalet gånger hintade om att det bara var en och en halv timme kvar och att hon gärna såg oss prova på något annat. Anledningen till att jag valde att lägga så mycket tid på just kortlåda var att dels har jag inte provat på det innan och ville då gärna bli klar på plats eftersom att jag inte var helt säker på hur jag skulle göra (trots instruktioner). Och dels att jag redan hade testat på de andra sakerna tidigare och kände därför inte något måste att hinna med de. Det krånglade även för mig (sydde ihop två vykort, såg inte att de satt ihop och fick därför klippa upp det jag hunnit göra och börja om), det kan jag även se som en möjlig anledning till att jag tillslut gav upp. Mitt mål är att någon gång färdigställa kortlådan hemma. Och skulle den inte bli färdig tycker jag faktiskt att korten är fina som de är!
 
För att sysselsätta mig den sista stunden innan seminariet valde jag att sy korsstygn samt brodera fritt på tyget som vi färgade förra gången: 

Sammanfattningsvis anser jag att kortlådan var på en avancerad nivå och jag är tveksam om ett barn skulle ha det tålamod som krävs för att färdigställa en sådan. Susanne förklarade att en kortlåda gör man inte med barnen på en dag, utan det kanske tar en vecka att färdigställa en sådan. Det kan jag köpa, men eftersom att jag tyckte det var relativt svårt tror jag inte att det är något jag kommer att göra med barnen på förskolan under den närmsta tiden. Jag hoppas dock att jag kommer att göra det någon gång inom min yrkesroll, för det var ett roligt (och annorlunda!) sätt att tillverka en låda på! Att sy på fri hand och med hjälp av sykort har jag sett på min VFU, och det är även något som jag tror att jag kommer att tillämpa när jag sedan är färdigutbildad, av den enkla anledningen att jag känner mig relativt säker på dessa broderingssätt. 

Björkdahl Ordell och Eldholm (2010, s.69) beskriver att barnen kommer i kontakt med begrepp som över, under, på, runt kanten, genom, kort, långt och tätt när de syr och broderar. Detta är ord och begrepp som är självklara för mig som vuxen men som är betydligt svårare för barnen att förstå. Att brodera och samtidigt bekanta sig med matematiska begrepp anser jag är ett roligt lärande! Några av dessa begrepp är även abstrakta; vad innebär tätt, långt eller kort? Givetvis beror det på i vilken situation de sätts i. Det som är kort i en kontext kan vara långt i en annan kontext. 
 
Textil är ett viktigt område att beröra i förskolan. Det handlar inte enbart om att sy, utan det handlar bland annat även om att färga och trycka mönster/figurer på tyg. Under dessa två workshopar har jag fått en djupare förståelse för vad textil faktiskt kan innebära och jag blir mörkrädd när jag ser hur lite textilen berörs på de VFU-platser jag har varit på. Textil ÄR lika viktigt som bild och musik. Här kan du läsa om en intressant och relevant artikel som berör hur viktigt det är med textil.
 
Dagen avslutades med ett seminarie där vi fick sitta i grupper och diskutera de frågor som var och en skulle ha med sig. Min grupp fastnade för hur pedagoger kan få barn intresserade av textil. Kort sammanfattat var vi alla enade om att det måste finnas material på förskolan som väcker deras nyfikenhet och intresse, samt att pedagogernas inställning till textil gör stora avtryck på barnen och deras uppfattning kring textil. Detta behöver inte alls kosta många kronor. Be föräldrar ta med överblivna tyger, fråga i olika textilbutiker om förskolan kan få de som de ändå inte kan använda och måste slänga. Att fråga kostar inget!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0